Grunnlaget for saken er et vedtak fra formannskapet i november 2013 om å utarbeide kommunedelplan for sykkelekspressvei fra Dyreparken til Andøya. Det ble samtidig avklart at det skulle utarbeides detaljreguleringsplaner for strekningene Vollevann-Oddemarka og Oddemarka-Tordenskjolds gate parallelt med kommunedelplanen.
Kommunedelplan for sykkelekspressveien ble vedtatt i bystyret i september 2015.
Sykkelekspressveien vil gi et bedre utgangspunkt for at folk skal velge sykkel som daglig framkomstmiddel, og vil være et lokalt bidrag til nullvekstmålet – om at all trafikkvekst skal tas med kollektiv, gange og sykkel.
Statens vegvesen har etter et vedtak i bytuviklingsstyret utredet en utbedring av Oddernesbrua, justert brualternativet mellom Kjøita og Tordenskjolds gate, og vurdert et innspill om splitting av gående og syklende som en bearbeiding av dagens løsning.